maandag 15 november 2010

Zwarte pietjes krans, workshop!



Deze zwarte pietjes krans heb ik vorig jaar gemaakt, ik krijg veel vragen via de mail over hoe ik deze krans heb gemaakt. Hij is niet moeilijk en erg leuk om te maken!
Ik heb er een foto workshop van gemaakt. Dus op naar de winkel!
Je hebt nodig een strokrans, lampjes op batterijen (action), juteband of een jute sinterklaaszak, krammen, karton, pietjes (misschien heb je ze al gemaakt) en nog wat kleuren vilt.

Zijn jullie al weer terug ;-) dan kunnen we beginnen!



Test voor je gaat beginnen de lampjes, het is zo jammer als je klaar bent en de lampjes doen het niet... We beginnen onderaan de strokrans, zet daar het snoertje van het houdertje van de batterijen met een kram vast. De lampjes wikkel je vervolgens op de bovenste helft van de strokrans, dan lijken het straks net sterren in de lucht. Let erop dat de meeste lampjes aan de voorkant zitten.  Als je hem aan de muur hangt zie je de lampjes aan de achterkant niet meer!


Daarna wikkel je het jute band om de krans, heb je geen juteband dan knip je een jute zak in repen en wikkel deze om de strokrans heen. Begin onderaan en wikkel overlappend.  


 Als je een lampje tegenkomt dan stop de hem een stukje door de jute heen zodat je hem blijft zien, anders zit hij onder de jute en schijnt het lampje niet zo mooi. (Wel mooi gedimd natuurlijk maar dat is niet de bedoeling ;-)



Wikkel zo de hele krans en zet de jute onderaan met een kram vast. Zet de lampjes even aan en controleer of je een lampje vergeten bent door de jute te steken.


Op de krans staat een schoorsteen, een boom en een maan.
Eerst maak je de schoorsteen, dit is ook de bergplaats voor de baterijhouder zodat je hem niet ziet ;-)

Knip uit karton 4 vierkanten maar uit 2 zijkanten knip je de ronding van de krans. Meet eerst of de batterijhouder in de schoorsteen past!! Een beetje passen en meten, alle delen karton bekleden met bruin vilt. Er is ook vilt met de afdruk van bakstenen, het is maar wat je zelf leuker vindt. Festonneer de 4 delen aan elkaar en naai de schoorsteen op de krans vast.


De boom maak je van pijpenragers van verschillende grote, zet ze aan elkaar vast met stevig draad en wikkel de boom met bruine wol. Zet eerst de boom met spelden vast aan de krans zodat je aan de voorkant kan zien of hij goed zit, naai de boom vast. Maak een maan van vilt en hang hem tussen de takken van de boom.


Op deze foto zie je nog een keer goed de schoorsteen en de batterijhouder, die laat je er gewoon in zakken.


Ik heb de trapeze pietjes van atelier Anemoontje gebruikt maar je kan alle zwarte pietjes nemen die je wilt. Misschien heb je al pietjes gemaakt en kunnen ze in deze krans staan/hangen. Twee pietjes hangen onder de krans, een aan de trapeze en de ander aan de voet van degene die in de trapeze hangt.


In het geval van de trapeze pietjes hang je de trapeze om de schoorsteen en naai de zak vast aan de voet van de schoorsteen.


Zet een pietje in de schoorsteen, hij staat er los in zodat je makkelijk de batterij uit en aan kan zetten. Ik heb pakjes gemaakt van vilt met een lintje er omheen gestrikt. De pakjes zijn vierkant en verstevigt met karton en gevuld met vulwol.


Het linker pietje heb ik met zijn muts en schoen vast gezet aan de krans. Het rechter pietje zit op de krans, hij is vastgenaaid aan zijn broek.


Dit is het uiteindelijke resultaat, een leuke pietjeskrans met lampjes, zie de maan schijnt door de bomen ;-)!


Ik hoop dat het duidelijk genoeg is en als er vragen zijn dan hoor ik het wel ;-)!
Heel veel plezier met het maken van deze leuke krans!

Fijne week,
Groetjes,
Corina



37 opmerkingen:

Hilda zei

Oooooooooooooooo Corina, wat lief van je dat je een ws op je blog hebt gezet. Je wilt het niet geloven, maar de krans en jute ligt hier al klaar.
Oooooooo de ws is wel heeeel duidelijk en wat is je krans gaaaaaaaaaaaaaaaaf!!!! Je pietjes zijn super!!!!!!
Ik hoop dat ik snel opknap en aan de gang kan!!!!!

Groetjes Hilda

Miriam zei

Wouw, wat leuk zeg!
Fijn dat je alles zo mooi op de foto hebt gezet!
Groetjes, Miriam

vilterietje zei

zóó leuk en duidelijk! dank je wel voor de praachtige uitleg, misschien dat ik de moed opbreng om het te proberen. lieve groet en tot....riet:)

moeder zei

Dochterlief wat een mooie krans, leuke Pieten
en schitterende kleding.En het is een vrolijk
geheel.

groetjes liefs je moeder.

THEA zei

Hoi Corina,

Wat een mooie krans! Ik vind vooral de kleuren zo mooi!Lekker vrolijk! Lief van je dat je er een tutorial van gemaakt hebt. Nu kan iedereen aan de gang!
Heel Nederland heeft straks zo'n mooie verlichte krans hangen!

Leuk toch!!

Groetjes Thea

Annette zei

Wat een prachtige krans... Ik ben nu de trapeze pietjes aan het maken, het is een werk maar wel erg leuk.
En dat voro het tweede pakketje, doe ik het redelijk...
Dank je voor de tips, om cadeautjes te maken, had dat al in gedachten...

Bonjade zei

WAt een prachtkrans...helaas ben ik niet zo handig met naald en draad als jou...;(
Geniet ik hier een beetje mee.
Liefs

Carla zei

Heel erg mooie krans met pieten, Corina, je fotopresentatie is erg duidelijk hoor!!
Groetjes Carla.

Chantal zei

Echt super hoe je de workshop hebt gemaakt Corina!! Hier zullen veel viltsters plezier aan beleven.

Groetjes, Chantal

Margreet zei

Wat een super goed idee, het is jammer dat mijn tijd nog ontbreekt.
Groetjes Mar

Atelier de Vier Jaargetijden zei

Leuke foto workshop heb je gemaakt.
Groet Thea

Esther zei

bedankt voor je leuke foto workshop, ik ga morgen even shoppen en hem zeker na maken, Fijne week Groetjes Esther.

rianne zei

Leuk je pietenkrans. Wat toevallig dat ik nu ook met de trapezepietjes bezig ben. Leuk idee om het zo te gebruiken. Wie weet ga ik ook wel zo iets ermee doen. Corina mijn complimenten hoor,
Liefs Rianne.

kralenqueen zei

Zo mooi ! Groetje Rianne

Gerda Hartman zei

Ik blijf hem zo leuk vinden. Helaas geen tijd meer voor de Sint. Wil nog wel graag mijn Sinterklaasquiltje afmaken.

jeaninebijker zei

Gewelig!! echt waanzinnig leuk dat je een workshop op je blog hebt gezet! erg goed om inspiratie op te doen! leuk hoor!

De krans met zijn lichtjes is echt heel sfeervol! heerlijk!

Jeanine!

Marijke van Ooijen zei

Wat een supergave post!
De krans met pietjes zijn super...
En je uitleg, en dat ke dit met ons deelt..is helemaal toppie!
Dank voor deze mooie post.

Liefs,
Marijke

Anoniem zei

Super zeg, wat mooi
Tini

brigitte zei

Wat een leuke vrolijke gezellig krans.
Een pronkstuk voor op de deur.
De Sint zal jullie huisje dan niet voor bij rijden.
Groetjes Brigitte

Jannie zei

Dank je wel voor de duidelijke uitleg. Kom er dit jaar niet aan toe maar volgend jaar .... misschien.
Groetjes Jannie

Riet zei

Ohhhh wowwww Corina,Wat schitterend is dit weer.
Hoe kom je erop?
Zo leuk die pietjes zo bij elkaar,en dan die lichtjes.
Dat maak het echt af.

Liefs Riet.

Anoniem zei

Hallo Corina, Wat een super leuk idee en heel erg bedankt dat je dat met ons wil delen. Ik heb nog 1 vraag. Hoe groot is jou krans? Hij lijkt mij 30 cm. Groetjes, Brigitta

Corina zei

Hoi Brigitte, de krans is inderdaad 30 cm!
Groetjes Corina

troela74 zei

super corina

alleen 1 vraag waar koop je de juteband
heb al verschillende tuincentra´s gehad maar die verkopen ze niet

Gr Danielle

Corina zei

Hallo Danielle, ik heb het juteband in een hobbywinkel gekocht maar een jutezak in repen knippen is net zo mooi en makkelijk. De jutezak is zelfs iets dikker van kwaliteit!
Groetjes Corina

THEA zei

Heej Corina,

Wat leuk dat je moeder hier zelfs reageerd!! heeft ze zelf geen blog, ze is vast ook erg creatief! Kan haast niet anders!!

Over die appels, ze hangen binnen he! Ik denk als ze buiten zouden hangen en af en toe vochtig zouden worden, dat ze dan snel gaan schimmelen.
Maar nu niet. Ik weet dat er vorig jaar mensen waren die zeiden dat het zo weg zou zijn!Vandaar dat ik hem nog een keer liet zien!

Fijne dag, groetjes Thea

duendes zei

ciao cara amica,davvero molto carina sei molto generosa in condividere con tutti noi.tanti baci

Anoniem zei

Ziet er geweldig leuk uit!
lekker van genieten.
Groetjes
Constance

Barbara zei

Wauw, schitterend! En wat leuk dat je ons via je weblog een workshop geeft! Enig! Lieve groetjes, Barbara

Ida zei

Corina, wat ben jij toch een lieverd!

Dankjewel voor deze bijzonder duidelijke supermooie workshop!

Princess zei

Wat onzettend gaaf Corina, ik kwam per toeval op je blog en werd op slag verliefd op je pietenkrans. Ik zelf heb een poppenhuishobby, ben dus ook erg crea (zie: http://mijnkleinewonderewereldje.nl) maar zxou dolgraag deze krans maken maar vraag me af of ik zulke mooie pietjes wel kan maken pfff hihi.... BEDANKT voor de WS iig.

Liefs Yara

Anoniem zei

Hi
Ik woon nu al 33 jaar in Amerika, en ik vind deze zwarte pieten krans helemaal het einde. Heb je een pattern om die te maken? Ik zou dat leuk vinden voor mijn kleinkinderen. rita winmill, rrewin@comcast.net

Anoniem zei

Wat een super mooi resultaat! En heel duidelijk uitgelegd! Ik was op zoek naar een leuk project voor de regenachtige dagen, en die heb ik nu gevonden :-)

groetjes Didi

Anoniem zei

Wat is de maten van schoorsteen?

Anoniem zei

Wat zijn de maten van de schoorsteen?

Grtjs Mariska

mariska drost zei

Hallo

Waar is jute band verkrijgbaar?

mariska drost zei

Hallo
Waar is juteband verkrijgbaar?